Møde i udvalget d. 22. februar 2021
20. Affaldsordning - husstandsindsamling af 10 affaldsfraktioner (B)
Sagsnr.: 330-2021-6144 Dok.nr.: 330-2021-24283 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal tages stilling til processen for fuld
implementering af husstandsindsamling af 10 affaldsfraktioner og til udnyttelse
af muligheden for dispensation fra implementeringsfristen 1. juli 2021.
Baggrund
Nye regler på affaldsområdet stiller krav om, at alle
kommuner indsamler 10 forskellige typer affald i beholdere ved alle husstande.
Frist for indførelse af de 9 fraktioner er fastsat til 1. juli 2021 og for
tekstil 1. januar 2022.
Miljøstyrelsen kan give dispensation for fristen til senest
31. december 2022. Vi burde kunne opnå dispensation for praktiske udfordringer
med materiel og for økonomisk byrde som følge af at ændre nuværende udbud.
Udfordringen er at det generelt er vanskeligt at opfylde kravene til
dokumentation før nye udbud er gennemført. Ansøgningen skal indsendes senest 1.
marts 2021. Herefter vil ansøgninger automatisk blive afslået.
En tidsfrist på 6 måneder er for vores vedkommende
urealistisk, upraktisk og uøkonomisk, hvilket vi også har gjort opmærksom på i et
fælles høringssvar til affaldsbekendtgørelsen for Faxe Kommune, Ringsted
Kommune, Sorø Kommune, Vordingborg Kommune og Slagelse Kommune. (vedlagt som
bilag 1).
Derfor har Slagelse Kommune valgt at være medunderskriver af
en fælles henvendelse fra Dansk Affaldsforening (DAF) til miljøministeren om
generel dispensation for alle kommuner til udsættelse af kravet til 2023 (se
bilag 2 og 3 om fælles henvendelse til miljøministeren).
Henvendelsen fra DAF underbygges af henvendelse af 22.
januar 2021 fra Kommunernes Landsforening (KL) til Miljøministeren.
Henvendelsen udtrykker fuld forståelse for målet om mere genanvendelse og
redegør blandt andet for, at det er urealistisk at overholde tidsfrister for
implementeringen af de nye affaldssystemer. (vedlagt som bilag 4)
98 % af affaldet sorteres allerede
I Slagelse Kommune indsamler vi allerede hovedparten af de
10 fraktioner i de nuværende indsamlings-ordninger. Vi er tæt på at opfylde
2022-kravet om at 50 % af husholdningsaffaldet genanvendes (47% for 2020) og
har generelt velfungerende indsamlingsordninger, der sikrer høj grad af
genanvendelse. De affaldsfraktioner vi mangler, er følgende:
Mad-
og drikkekartoner - Ny affaldsfraktion i det danske affaldssystem, hvorfor
genanvendelses-muligheder, indsamlingsvolumener, økonomi, miljøeffekter mv. er
ukendte.
Blød
plast - Indsamles allerede i storskraldsindsamlingen og på genbrugspladsen. I
de nye krav skal den bløde plast blandes med hård plast i én samlet
plastfraktion.
Farligt
affald - Den del af det miljøfarlige affald, der består af batterier og småt
elektronikaffald indsamles allerede i pose på låget af affaldsbeholderne og i
batteribokse. I de nye krav skal der etableres en ordning til flere typer
farligt affald fx spraydåser, kemikalier, elpærer og printerpatroner. Affaldet
skal indsamles i en dertil egnet boks, hvor afhentning bestilles efter behov
eller indsamles efter en fastlagt plan.
Tekstilaffald
- Det er fortsat uafklaret præcis hvilken type tekstilaffald kommunerne skal
etablere indsamlingsordning for. Vi afventer, at staten sammen med aktørerne på
området fastlægger de nærmere krav til indsamlingsordningen.
Tilsammen udgør ovenstående 4 affaldsfraktioner kun 2 % af
den samlede affaldsmængde for de 10 fraktioner. I Slagelse Kommune
husstandsindsamler vi således allerede 98 % af det affald, der vedrører de nye
krav.
I lighed med de øvrige AffaldPlus-kommuner, og i øvrigt 16
andre kommuner i landet, indsamler vi en sammenblanding af metal/glas/hård
plast (MGP) ved alle husstande. Denne sammenblanding af affaldsfraktioner har
særligt af den danske glas-industri været kritiseret, fordi de har haft
udfordringer med at genanvende glasfraktionen på danske anlæg. På den baggrund
er der i affaldsbekendtgørelsen stillet krav til, at MGP udfases senest med
udgangen af 2024. Kravet har været kendt i længere tid, hvorfor vi i samarbejde
med AffaldPlus og de øvrige ejerkommuner allerede har igangsat en udfasning af
ordningen, således at de kontraktlige afsætningsforpligtelser ophører samtidig
med vores nuværende indsamlingskontrakt 1. maj 2023.
Uanset de ekstra krav om indsamling af yderligere 4
affaldsfraktioner, er der derfor behov for en omlægning af vores
affaldsordninger den 1. maj 2023.
Ejerkommunerne i AffaldPlus forsøger i videst muligt omfang
at koordinere og samarbejde om både indførelse af ordningerne for de 10
fraktioner og udarbejdelsen af den bagvedliggende affaldsplan. Næstved Kommune
har allerede i sommeren 2020 igangsat omlægningen af deres affaldsordninger,
der kan håndteres i eksisterende kontrakter. Det forventes at ordningerne
opfylder kravene 1. juli 2021. Derved får de øvrige AffaldPlus-kommuner
mulighed for at drage væsentlige erfaringer både i forhold til indsamling,
afsætning og sortering af de nye affaldsfraktioner. De øvrige
AffaldPlus-kommuner har i lighed med os igangsat processen nu, hvor
affaldsbekendtgørelsens krav er fastlagt.
Retligt
grundlag
Affaldsbekendtgørelsen, bekendtgørelse om affald nr. 2159 af
9. december 2020, offentliggjort 24. december 2020.
Affaldsaktørbekendtgørelsen, bekendtgørelse om affaldsregulativer,
-gebyrer og -aktører nr. 2097 af 14. december 2020, offentliggjort 22. december
2020.
Bekendtgørelserne er udmøntningen af den politiske aftale
fra 16. juni 2020 mellem hovedparten af folketingspartierne om Klimaplan for
en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi.
Handlemuligheder
Procesforslag 1
1. Vi søger
foreløbig dispensation hos Miljøstyrelsen så omlægning
af nuværende affaldsordning til husstandsindsamling af 10 affaldsfraktioner
implementeres samtidigt med udløb af indsamlingskontrakterne 1. maj 2023,
2. Affaldsplanarbejde
som grundlag for omlægningen igangsættes i samarbejde med de øvrige ejerkommuner
af AffaldPlus,
3. I perioden frem
til 1. maj 2023 henviser vi blød plast, farligt affald (undtagen batterier og
småt elektronikaffald) og mad- og drikkekartoner til indsamling via kommunens
storskraldsordning eller genbrugspladserne,
4. Indsamling af
tekstilaffald afventer de nærmere lovgivningsmæssige rammer.
Fordelene er, at kommunen lever op til
offentlighedsreglerne, vi kan drage nytte af erfaringerne i Næstved Kommune, så
ordningen bliver gennemtænkt og endelig vil borgerne opleve ændringerne på én
gang. Ulempen er, at det sandsynligvis bliver lidt vanskeligere at nå
målsætningen på 50 % genanvendelse i 2022.
Procesforslag 2.
Vi afventer svar på henvendelserne fra DAF og KL til
Miljøministeren, med forventning om at fristen for fuld implementering af husstandsindsamling
af 10 affaldsfraktioner kan udskydes til 1. maj 2023.
Pkt. 2 til 4 i Procesforslag 1 er ens.
Fordelen er, at vi undgår at søge dispensation, hvis generel
dispensation udskyder fristen for implementering af henteordninger for 10
fraktioner til udgangen af 2023. Ulempen er, at vi ved afslag på generel
dispensation alligevel skal søge fuld dispensation.
Procesforslag 3.
Vi indfører husstandsindsamling af 10 affaldsfraktioner
hurtigst muligt rent administrativt og drypvist i takt med at realistisk
affaldsordning er fastlagt, og der er indgået aftale med nuværende renovatører
vedrørende indsamling og afsætning er afklaret med AffaldPlus.
Fordelen er, at affaldsordningerne igangsættes så hurtigt
som muligt. Ulempen er, at borgerinddragelse og politisk inddragelse reduceres
til et minimum, samt at vi har kontraktlige udgifter til MGP indtil 1. maj
2023.
Vurdering
En samlet iværksættelse af henteordninger for de 9
affaldsfraktioner 1. juli 2021 er urealistisk, upraktisk og uøkonomisk. Vi kan
ende med at udrulle dyre midlertidige affaldsordninger, der efterfølgende skal
trækkes tilbage. Da renovationsområdet er brugerfinansieret, er der kun
borgerne til at betale. Indsatsen for at forhaste husstandsindsamling igennem
af de manglende 2 % af den samlede affaldsmængde står ikke mål med det resultat,
vi forventer at opnå ved øget genanvendelse.
Det er væsentligt for troværdigheden og den fortsatte
sorteringslyst, at omlægning af affaldsordningerne sker på en gang og på
baggrund af en velgennemført og gennemtænkt plan. Miljøstyrelsen har fastsat at
enkelte af de 10 fraktioner kan sammenblandes, hvilket kan resultere i 15
forskellige affaldsfraktioner til behandling. Der er behov for en grundig
analyse af fordele og ulemper ved både indsamling og afsætning af de
forskellige sammensætninger. Analysen er igangsat i AffaldPlus-samarbejdet og
vil indgå i forarbejderne til den kommende affaldsplan.
For at overholde lovgivningen er det hensigtsmæssigt at opretholde
muligheden for at opnå dispensation fra fristen for implementering 1. juli
2021. Uanset om vi søger dispensation eller ej vil vi ikke kunne nå at udrulle
nye affaldsordninger i hele kommunen. Alene involvering af boligselskaber og
fastlæggelse af fremtidige affaldsordninger ved etageboliger har ved seneste
udrulning vist sig at være meget resursekrævende men nødvendige for at opnå
en robust affaldsordning.
Administrationen foreslår på den baggrund Procesforslag 1,
så vi søger foreløbig dispensation hos Miljøstyrelsen, med henblik på at
omlægningen af affaldsordningerne sker samlet med ophør af nuværende
indsamlingskontrakt 1. maj 2023. Endelig dispensationsansøgning afventer
udfaldet af henvendelserne fra DAF og KL.
Den foreløbige dispensationsansøgning fra
implementeringsfristen 1. juli 2021 vil indeholde overordnet begrundelse i, at
vi ikke kan nå at implementere ordningen og samtidigt overholde de demokratiske
processer i kommunen, borgerinvolvering og høringer, samt at en række praktiske
og logistiske forhold i form af udbudsperioder for indkøb af affaldsbeholdere,
levering af renovationsbiler ikke kan springes over.
For at sikre sortering af de 10 affaldsfraktioner ved
husstanden, vil vi frem til 1. maj 2023 henvise de manglende fraktioner til
genbrugspladsen eller til storskraldsordningen og generelt være åbne for at
undersøge nye muligheder. (se bilag 5)
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Både omlægningen af affaldsordningerne i 2023 og evt.
justeringer af nuværende ordninger vil medføre stigning i affaldsgebyrerne på
mellem 500-1000 kr. per husstand.
Gebyrernes størrelse i 2023 beregnes i forbindelse med
budget 2022. Vi har mulighed for at opspare en del af investeringen i de
kommende gebyr-år.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det
anbefales overfor Byrådet,
1.
at Procesforslag 1 godkendes,
2.
at der søges foreløbig dispensation hos Miljøstyrelsen,
3.
at omlægning af nuværende affaldsordning til husstandsindsamling af 10
affaldsfraktioner implementeres samtidigt med udløb af indsamlingskontrakterne
1. maj 2023,
4.
at affaldsplanarbejde som grundlag for omlægningen igangsættes i samarbejde
med de øvrige ejerkommuner af AffaldPlus,
5. at vi i perioden
frem til 1. maj 2023 henviser blød plast, farligt affald (undtagen batterier og
småt elektronikaffald) og mad- og drikkekartoner til indsamling via kommunens
storskraldsordning eller genbrugspladserne,
6.
at indsamling af tekstilaffald afventer de nærmere lovgivningsmæssige
rammer.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:
Ad 1 og dermed også Ad 2 - 6; godkendt.
Udvalget er enig i at fremme behandling af glas.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 22. februar 2021:
Fraværende:
Ann Sibbern (Udenfor parti)
At 1 til 6 anbefales til Byrådets godkendelse.